En glad familj

CREDENTO LÅNESKYDD

 

Låneskydd är en försäkring som ger dig och din familj större ekonomisk trygghet om du skulle råka ut för hel arbetsoförmåga eller ofrivillig arbetslöshet. Den skyddar också dina anhöriga om du skulle avlida. När du tecknar ett lån hos oss ingår försäkringen ”Låneskydd” de tre första månaderna utan extra kostnad.

LÅNESKYDD BETALAR DITT LÅN OM OTUREN ÄR FRAMME

För dig som vill ha kontroll över kostnaden för ditt privatlån och bespara dig och din familj oro oavsett vad som händer i livet erbjuder vi försäkringen Låneskydd. Försäkringsskyddet och kvalificeringskraven är anpassade efter din ålder, olika regler gäller om du är under eller över 65 år.

LÅNESKYDD FÖR DIG MELLAN 18-64 ÅR

 

  • Hel arbetsoförmåga
  • Arbetslöshet som inträffar i Sverige eller omfattas av svensk lag
  • Dödsfall p.g.a. olycksfallsskada eller sjukdom

 

Grundkrav

 

  • Du är folkbokförd och bosatt i Sverige, minst 18 men inte 65 år fyllda, har en tillsvidareanställning om minst 22 timmar per vecka under minst 6 sammanhängande månader eller är egenföretagare och ansluten till erkänd A-kassa vid försäkringens tecknande.
  • Du är fullt frisk och fullt arbetsför och uppbär inte någon ersättning från Försäkringskassan samt saknar kännedom om allvarlig sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada.
  • Du har ingen vetskap gällande förestående varsel om uppsägning, arbetslöshet eller sjukskrivning.

LÅNESKYDD FÖR DIG MELLAN 18-64 ÅR

 

  • Hel arbetsoförmåga
  • Arbetslöshet som inträffar i Sverige eller omfattas av svensk lag
  • Dödsfall p.g.a. olycksfallsskada eller sjukdom

 

Grundkrav

 

  • Du är folkbokförd och bosatt i Sverige, minst 18 men inte 65 år fyllda, har en tillsvidareanställning om minst 22 timmar per vecka under minst 6 sammanhängande månader eller är egenföretagare och ansluten till erkänd A-kassa vid försäkringens tecknande.
  • Du är fullt frisk och fullt arbetsför och uppbär inte någon ersättning från Försäkringskassan samt saknar kännedom om allvarlig sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada.
  • Du har ingen vetskap gällande förestående varsel om uppsägning, arbetslöshet eller sjukskrivning.
2

Försäkringsskyddet gäller upp till du fyller 75 år och kvalificeringskraven är anpassade efter din ålder. För dig som är mellan 18 och 64 år när du tecknar försäkringen övergår den per automatik till omfattningen i höger kolumn (se ovan) när du fyller 65 år. Är du över 65 år när du tecknar försäkringen gäller omfattningen i höger kolumn direkt.

Kostnaden för Låneskydd är 8,75 % per månad av det aviserade månatliga beloppet. Ex. Om din månadskostnad är 1 126 kr kostar Låneskydd endast
99 kr/månad. Kostnaden betalas på samma faktura som för ditt Credento Privatlån. Du kan när som helst säga upp din försäkring.

Mer information om Låneskydd hittar du nedan.

MER INFORMATION OM LÅNESKYDD

FÖRSÄKRINGENS OMFATTNING FÖR DIG MELLAN 18 - 64 år

Vid hel arbetsoförmåga eller arbetslöshet betalas dina månadskostnader enligt låneavtalet, dagen närmast före skadedatum. Maximalt betalas 15 000 kr per månad under högst 12 månader per skadetillfälle. Vid dödsfall täcker försäkringen avskrivning eller del av utestående skuldsaldo på skadedagen, dock maximalt
150 000 SEK. Låneskyddet är personligt och fortlöper automatiskt varje månad tills du säger upp försäkringen. Premien för Låneskydd betalas på samma faktura som ditt lån.

Kvalificeringsperiod - Vid nyteckning av försäkring gäller alltid en kvalificeringsperiod som är 30 dagar från försäkringens tecknande avseende arbetsoförmåga och 90 dagar avseende arbetslöshet. Detta innebär att ersättning inte lämnas för skador som uppkommer de första 30 respektive 90 dagarna efter försäkringens tecknande.

 

FÖRSÄKRINGENS OMFATTNING FÖR DIG MELLAN 65 - 75 år

Vid sjukhusvistelse i mer än 30 sammanhängande dagar eller vid dödsfall betalar försäkringen den utestående skulden enligt låneavtalet, dagen närmast före skadedatum. Maximalt 80 000 kr vid sjukhusvistelse, eller maximalt 150 000 kr vid dödsfall. Försäkringen ersätter även kostnader som uppstår i samband med rån med 2 000 kr per skadetillfälle och år. Låneskyddet är personligt och fortlöper automatiskt varje månad tills du säger upp försäkringen. Premien för Låneskydd betalas på samma faktura som ditt lån.

VÄSENTLIGA UNDANTAG SOM GÄLLER FÖR HELA FÖRSÄKRINGEN

Flera undantag gäller för försäkringen, viktiga undantag är:

Försäkringen täcker inte sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada som du kände till vid tecknandet av försäkringen eller vid någon tidpunkt inom 12 månader före tecknandet av försäkringen. Vissa rygg- och nackbesvär är också undantagna.

Försäkringen täcker inte arbetslöshet eller varsel som du kände till eller borde ha känt till vid tecknandet av försäkringen, arbetslöshet som du underrättats om inom 90 dagar från försäkringens tecknande, arbetslöshet som är frivilligt orsakad och inte avslut av anställning som varit tidsbegränsad.

Karens - Om försäkrad efter begynnelsedagen för försäkringsskyddet, är arbetsoförmögen eller ofrivilligt helt arbetslös i mer än 30 sammanhängande dagar (karensperiod) betalas ersättning från och med 1:a dagen. Ersättning betalas med 1/30-del av försäkringsbeloppet per dag av hel arbetsoförmåga eller hel ofrivillig arbetslöshet. Ersättning betalas i maximalt 365 dagar. Gällande sjukhusvistelse måste den överstiga 30 dagar innan ersättning lämnas.

Så här fungerar låneskydd för dig mellan 18 - 64 år

Om du drabbas av hel arbetsoförmåga och blir heltidssjukskriven, eller blir ofrivilligt arbetslös så täcker försäkringen dina månadsbetalningar (max 15.000 kr) i upp till 12 månader. Vid dödsfall täcker försäkringen avskrivning eller del av utestående skuldsaldo på skadedagen, dock maximalt 150 000 SEK.

Låneskyddet är personligt och fortlöper automatiskt varje månad tills du säger upp försäkringen. Flera viktiga undantag gäller för försäkringen. Dessa framgår av försäkringsvillkoren. De viktigaste undantagen är följande: Försäkringen täcker inte sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada som du kände till vid tecknandet av försäkringen eller vid någon tidpunkt inom 12 månader före tecknandet av försäkringen. Vissa rygg- och nackbesvär är också undantagna.

Försäkringen täcker inte arbetslöshet eller varsel som du kände till eller borde ha känt till vid tecknandet av försäkringen, arbetslöshet som du underrättats om inom 90 dagar från försäkringens tecknande, arbetslöshet som är frivilligt orsakad och inte avslut av anställning som varit tidsbegränsad.

 

Så här fungerar låneskydd för dig mellan 65 - 75 år

Vid sjukhustvistelse i mer än 30 sammanhängande dagar (karensperiod) eller vid dödsfall betalar försäkringen den utestående skulden enligt låneavtalet, dagen närmast före skadedatum. Maximalt 80 000 kr vid sjukhusvistelse, eller maximalt 150 000 kr vid dödsfall.

Låneskyddet är personligt och fortlöper automatiskt varje månad tills du säger upp försäkringen. Flera viktiga undantag gäller för försäkringen. Dessa framgår av försäkringsvillkoren. De viktigaste undantagen är följande: Försäkringen täcker inte sjukdom, sjukdomstillstånd eller skada som du kände till vid tecknandet av försäkringen eller vid någon tidpunkt inom 12 månader före tecknandet av försäkringen. Vissa rygg- och nackbesvär är också undantagna.

Detaljerad produktinformation (IPID) i enlighet med det Europeiska försäkringsförmedlingsdirektivet (IDD) hittar du nedan:

 

Produktinformation Låneskydd för dig mellan 18-64 år:

TF BANK LÅNESKYDD PRODUKTINFORMATION 18-64 ÅR (PDF)

 

Produktinformation Låneskydd för dig mellan 65 - 75 år:

TF BANK LÅNESKYDD PRODUKTINFORMATION 65-75 ÅR (PDF)

Du har 30 dagars ångerrätt för denna försäkring. Ångerfristen börjar räknas från den dag försäkringsbrev erhålles och 30 dagar framåt. För att utnyttja ångerrätten kontaktar du TF Bank. Försäkringen sägs då upp från begynnelsedagen. Har premie inbetalats återbetalas den inbetalda premien.

Tillstånd och tillsyn

TF Bank AB, (”Bolaget”) Box 947, 501 10 Borås.  Tel. 033 722 35 70, www.tfbank.se, info@tfbank.se, är anknuten försäkringsförmedlare till försäkringsbolaget AmTrust International Underwriters DAC (”AmTrust”) inom försäkringsklass 1 (olycksfall), 2 (sjukdom) och 16 (annan förmögenhetsskada). Bolagets registrering som anknuten försäkringsförmedlare kan kontrolleras via Bolagsverket, 851 81, Sundsvall, tel.nr. 077-167 06 70, e-post: bolagsverket@bolagsverket.se, www.bolagsverket.se.

AmTrust kan på begäran upplysa kunder och andra om en anställd hos Bolaget har rätt att förmedla försäkringar och om denna rätt är begränsad till ett visst slag av försäkring, någon eller några försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser. Kontaktuppgifter till AmTrust är AmTrust International Underwriters DAC, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Irland, som i Sverige företräds av dess generalagent AmTrust Nordic AB. AmTrust Nordic kontaktas på Linnégatan 14, 114 47 Stockholm eller på 08-440 38 00.

Bolaget står vid förmedlingen av försäkringar under tillsyn av Finansinspektionen, den myndighet som övervakar företagen på finansmarknaden. Du kan kontakta finansinspektionen via Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-408 980 00, www.fi.se. e-post: finansinspektionen@fi.se. Bolaget står även under tillsyn av Konsumentverket avseende marknadsföring. Du kan kontakta Konsumentverket via Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, 0771-42 33 00, e-post: konsumentverket@konsumentverket.se, www.konsumentverket.se.

Bolaget har inget kvalificerat innehav i något försäkringsföretag och inget försäkringsföretag eller ett moderbolag till ett försäkringsföretag har ett kvalificerat innehav i Bolaget.

Bolaget är inte genom avtal förpliktad att distribuera försäkringar uteslutande för ett eller flera försäkringsbolag. Bolaget förmedlar försäkringar för följande försäkringsbolag; AmTrust International Underwriters DAC.

Vid förmedlingen företräder Bolaget AmTrust, dvs agerar för AmTrusts räkning. Bolaget ger inte råd om försäkringar eller rådgivning på grundval av en opartisk och personlig analys.

Klagomål

Om du som kund vill framföra klagomål rörande Bolagets förmedling av försäkring, vänligen kontakta klagomålsansvarig på TF Bank på info@tfbank.se eller på 033-722 35 70. Att framställa ett klagomål är kostnadsfritt. Om Bolaget inte kan besvara ett klagomål inom 14 dagar efter det att klagomålet inkommit till Bolaget kommer Bolaget att kontakta dig och förklara orsaken till att svaret dröjer samt informera om när Bolaget kan förväntas lämna ett svar.

Ersättning för försäkringsförmedling

För det arbete Bolaget utför i form av bland annat förmedlingen av försäkring, premiehantering samt administration av försäkringen erhåller Bolaget ersättning via AmTrust på basis av den försäkringspremie kund betalar.

I första hand får TF Bank 62,40 % av betalda premier. För det fall AmTrust gör en vinst på gruppförsäkringen efter att man betalat bland annat försäkringsersättningar och administration av försäkringen är TF Bank berättigad till ytterligare ersättning. Hur stor denna ersättning blir går inte att säga på förhand.

Vid 50 % skadeutfall och efter avdrag för gruppkollektivets administrativa kostnader är TF Bank berättigade till ersättning motsvarande 4,8 % av premien. TF Banks ersättning blir då totalt 67,2 % av betalda premier.

Annulleras eller sägs en försäkring upp under försäkringsperioden och försäkringstagaren har rätt att få erlagd premie som inkluderat ersättning till Bolaget återbetald, så är Bolaget skyldig att återbetala sin andel av den del av premien som inkluderar Bolagets ersättning och som ska återbetalas till försäkringstagaren.

Vägledning

Du kan som konsument få kostnadsfri hjälp från instanser som (a) Konsumenternas bank- och finansbyrå, Konsumenternas försäkringsbyrå, med postadress Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-25 58 00, www.bankforsakring.konsumenternas.se, och (b) Konsumentverket (Hallå konsument) med postadress Box 41, 651 02 Karlstad, telefon 0771-525 525, e-post: info@hallakonsument.se, www.hallakonsument.se och (c) konsumentvägledningen i din kommun.

Tvist

Om en tvist uppstår mellan dig och Bolaget kan denna prövas av svensk allmän domstol. Du som är konsument kan även få din tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00, e-post: arn@arn.se, www.arn.se.

Ansvarsförsäkring för förmedling

AmTrust är enligt lagen om försäkringsdistribution ansvarig för ren förmögenhetsskada som drabbar en kund till följd av att förmedlaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter enligt god försäkringsförmedlarsed. Krav kan ställas inom skälig tid från det du upptäckte skadan till AmTrust International Underwriters DAC, 6-8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Ireland, som i Sverige företräds av dess generalagent AmTrust Nordic AB. AmTrust Nordic kontaktas på Linnégatan 14, 114 47 Stockholm eller på 08-440 38 00.

Kontaktuppgifter

TF Bank AB, Box 947, 501 10 Borås, telefon 033-722 35 70, e-post info@tfbank.se

AmTrust International Underwriters DAC, 6–8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Irland. AmTrust Nordic AB är generalagent för AmTrust International Underwriters DAC och företräder bolaget i Sverige. AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, 08-440 38 00.

Finansinspektionen,Box 7821, 103 97 Stockholm, 08-408 980 00, www.fi.se, finansinspektionen@fi.se

Bolagsverket, 851 81 Sundsvall, 060-18 40 00, bolagsverket.se, bolagsverket@bolagsverket.se

Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, 0771-42 33 00, www.konsumentverket.se, konsumentverket@konsumentverket.se

Allmänna reklamationsnämnden,Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se, telefon 08-508 860 00

Personuppgifter

De personuppgifter som lämnas till Bolaget behandlas i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning och Bolagets riktlinjer. Information om hur personuppgifter behandlas finns på Integritetspolicy (tfbank.se)

Försäkringsgivare för denna försäkring är AmTrust International Underwriters DAC, 6–8 College Green, Dublin 2, D02 VP48, Irland som står under tillsyn av Central Bank of Ireland.

Försäkringsgivaren representeras av sin generalagent, AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm, telefon 08-440 38 00.

Fullständiga villkor för Låneskyddsförsäkringen hittar du nedan.

FÖRSÄKRINGSVILLKOR FRÅN 7 FEBRUARI 2021 (PDF)

Skador anmäls till Crawford & Company (Sweden) AB senast 180 dagar efter dess uppkomst.

Crawford & Company (Sweden) AB
Box 6044
171 06 Solna
Telefon: 010-410 70 00
E-mail: affinity@crawco.se

 

Är du inte nöjd med lämnat beslut i samband med skada, kan beslutet prövas av försäkringsgivaren. Begäran om omprövning ska ske skriftligen till AmTrust Nordic AB, Linnégatan 14, 114 47 Stockholm alternativt via email infonordic@amtrustgroup.com. AmTrust Nordics skadekommittee kommer då på nytt pröva din rätt till ersättning. Besked gällande omprövningen lämnas skriftligen inom två veckor från att anmälan inkommit.

För klagomål rörande försäkringen kontakta AmTrust Nordic AB på adress ovan eller via e-mail till klagomal@amtrustgroup.com. Ditt ärende kommer att behandlas snabbt, effektivt och på ett omsorgsfullt sätt. Är klagomålet att betrakta som ett missförstånd eller ett enkelt fel ska detta åtgärdas omedelbart. AmTrust Nordic ska så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar, skriftligen meddela dig hur AmTrust har bedömt ärendet och på vilket sätt AmTrust har följt upp ärendet. Om ditt klagomål inte kan tillmötesgås kommer du att få en förklaring till beslutet.

Du kan även vända dig till:

Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN:s prövning är kostnadsfri och beslutet har formen av en rekommendation. Adress: Box 174, 101 23 Stockholm, telefon: 08-508 860 00.

Allmän Domstol liksom vid andra tvister kan du vända dig till allmän domstol. Tag kontakt med närmaste tingsrätt om du vill veta mer.

Du kan få råd och vägledning av Konsumenternas Försäkringsbyrå, Box 24215, 104 51 STOCKHOLM, tel. 0200-22 5800. Du kan även få vägledning av din kommunala konsumentvägledare.

SMÅ LÅN - STORA MÖJLIGHETER.
ANSÖK OM LÅN UPP TILL 100 000 KR.