FRÅGOR OCH SVAR

Här har vi samlat svar på vanliga frågor. Saknar du svar på någon fråga?

Kontakta oss på 033-722 35 70.

Vanliga frågor och svar

När du ansöker online får du svar på din ansökan direkt på skärmen. Om din ansökan behöver handläggas manuellt av en av våra medarbetare får du ditt slutgiltiga lånebesked via epost.

När din ansökan blivit godkänd skickar vi ett låneavtal till dig för underskrift. När vi fått tillbaka det underskrivna låneavtalet från dig tar det ca 3 bankdagar innan du får pengarna.

Utbetalningen görs via ett nationellt utbetalningssystem (SUS) där ditt personnummer matchas mot ett bankkontonummer. Om inget bankkontonummer hittas får du pengarna på en utbetalningsavi från Swedbank.

Lånet är ett annuitetslån vilket betyder att du betalar tillbaka lika mycket varje månad. Du kan ta reda på din ungefärliga månadskostnad genom att använda lånekalkylatorn som du hittar här överst på varje sida. Exakt månadskostnad för ditt lån ser du på din första faktura. 

Nej, du kan utan kostnad lösa lånet helt eller delvis när du själv vill.

Innan du lämnar ifrån dig personuppgifter på internet bör du säkerställa att din anslutning är säkrad. På credento.se använder vi oss av HTTPS-anslutning, vilket innebär att du nyttjar en krypterad anslutning till våra system. Det gröna adressfältet med ett låst hänglås i din webbläsare indikerar den säkra anslutningen. Du kan klicka på hänglåset för att säkerställa certifikatets äkthet. 

Under förutsättning att inbetalningar sker enligt lånevillkoren finns möjligheten att utöka ditt lån, till det maximala lånebeloppet på 40 000 kr. Tänk på att du tidigast kan utöka ditt lån 6 månader efter din senast behandlade låneansökan. 

Du kan utnyttja betalningsfri månad efter fyra korrekt gjorda inbetalningar, maximalt två gånger per kalenderår. Du ser på din månadsfaktura när du har möjlighet att använda dig av en betalningsfri månad. När du utnyttjar en betalningsfri månad läggs räntan för perioden till kapitalskulden och återbetalningstiden för lånet förlängs.

Har du flyttat och vill ändra din adress ska du meddela detta till kundservice via telefon eller epost.

Det är möjligt att få fakturan till en annan adress än folkbokföringsadressen. Kontakta kundservice så hjälper vi dig.

Vårt plusgironummer är 416 30 02 - 1.

Inte för närvarande.  

Betalningen skall vara oss tillhanda på förfallodagen som alltid är den 28:e i varje månad. Tänk på att om den 28:e infaller på en helgdag (lördag, söndag eller röd dag) måste betalningen vara oss tillhanda vardagen före.

Inkommer betalningen för sent påföres lånet en påminnelseavgift f.n. 60 kr. Detta gäller även om du betalar in ett lägre belopp än det som står på fakturan.  

När du gör en inbetalning skickar vi ingen bekräftelse på insättningen, utan detta syns först på din nästa faktura.

Fakturan får du omkring den 15:e varje månad.